esmaspäev, 16. oktoober 2017

Kui vägev!

Toimumise periood : 19.04.2017- 30.09.2017
Projekti nimi : LARP on lahe!
Asukoht: Tarvastu vald (Tarvastu Gümnaasium)

Meie eesmärk oli tutvustada ja populariseerida LARP'i Tarvastus. Kuna Tarvastus ei ole väga palju huvitegevusi, siis soovisime noortele pakkuda alternatiivi. Nopi Üles projekt võimaldas seda.

Kõige alguses panime kirja, mitu korda nädalas teeksime noortele töötube ning trenne. Algul otsustasime, et esmaspäeviti on trennid ning kolmapäeviti  töötoad. Järgmiseks tuli meil otsustada, milline on töötubade järjekord. Kokkulepituna tulid töötoad järgmises järjekorras: boffermõõga valmistamine, kilpide meisterdamine, turviste sepistamine, kostüümide õmblemine, telkide õmblemine.
Boffermõõga töötoad:
Alustasime materjalide ostmise ja õpilaste teavitamisega. Mõõkade tegemiseks ostsime bambust, teipi ja boffrit (toruisolatsiooni). Noored meisterdasid usinalt - igaüks tegi endale 2-3mõõka ja/või oda ning tehti ka lisa (juhul, kui kellegil trennis enda omad katki läksid, said nad varudest võtta). Relvatöötoad toimusid kokku 3 korda ning keskmiselt osales neis 20 noort.
Kilbitöötuba:
Selleks töötoaks ostsime vineeri, püksirihmu, nahka ja kangast. Kilpide meisterdamist alustati vineeri lõikamisest kooli puutööklassis - vineerile joonistati meelepärane kilbikuju, mille igaüks välja siis lõikas. Lisaks meisterdas üks noortest kodus kilbi rakise, mille abil noored said, kes soovisid, omale ümarkilpi painutada. Kui kilp oli välja lõigatud ja painde all, tegid noored püksirihmadest käekinnitused ning kanga ja nahaga katsid ääred. Kilbitöötuba toimus 5 korda ning osales selles keskmiselt 10 noort (kõik paraku ei tahtnud endale kilpi). Kokku saime 4 väiksemat kilpi ning 6 suurt ümarkilpi.
Turviste sepistamine:
Turvise tegemiseks pidime ostma kahes eri paksuses plekktahvlit ning käsitööseibe ja -neete. Turvise sepistamise kohta uurisime netist - leidsime õpetlikke videoklippe ja artikleid. Sepistamiseks saime kasutada Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemia sepikoda Viljandis. Kuna sepaharidust kellegil meist ei ole ning suuremat sorti kogemused puudusid, pidime sepistame ühe ülikooli sepa järelvalve all, kes rääkis meile, millist masinat mille jaoks läheb vaja kasutada ning veendus ohutuses. Kuna sepikoda oli väike ning 30 km koolist eemal, ei olnud võimalik meil kõik korraga minna. Seega klapitasime aegu ning noored käisid 2-3 kaupa. Kõik, kes käisid, tegid umbes 4-5 tunniga omale turvise valmis. Lisaks ostsime 5 mm paksust nahka turvise jaoks. Sellest tegime omale käeturvised. Kokku käis noori keskmiselt 8 noort.
Kostüümid:
Kostüüme meisterdasime koolimajas. Selleks ostsime kangast, nahka, tugevamat niiti ja nõelu. Et koolimajas igav ja vaikne õmmelda ei oleks, panime kooli televiisorist käima erinevaid filme. Iga üks õmbles endale täpselt sellise kostüümi nagu talle meeldis. Töötuba toimus ühe korra, sest olime usinad ning kostüümi õmblemine üle mõne tunni aega ei võtnud. Lisaks ostsime kasutatud kasti materjalide hoidmiseks ning erinevaid rekvisiite kostüümidele.
Telgid:
Kõik raskemaks töötoaks osutus telkide õmblemine. Esimeseks tõkkeks oli telkide kuju ja suuruste valimine - mõtteid oli palju ning ühisele otsusele tulemine näis võimatu. Sestap tegime hääletuse ning kõige enim hääli saanud kavand võitis. Teiseks raskuses oli materjali kättesaamine, sest kangas asus Tallinnas ning oli kaalult raske. See mure sai lahendatud, kui leidsime inimese, kes oli nõus kanga Tallinn-Viljandi bussile viima. Viljandist saime kätte kanga autoga järele minnes. Kangas käes ning nüüd sai lõpuks meisterdamisega pihta hakata. Pidime telgi 1,5 m laiustest tükkidest kokku õmblema. Selleks arvutasime välja kanga pindala, telgi külgede pikkused ja kõrguse. Lõikasime tükid välja ning kõik aitasid nõela ja niidiga telki kokku õmmelda. Kokku saime 3 suurt telki, mis võttis meil omajagu aega. Läks umbes 3 h järjest ja niimoodi 5 päeva. Õnneks osales alati umbes 15 noort. Telke saime esimest korda proovile panna Põhjala Pööripäeva üritusel, mil viimasel ööl oli selle aasta üks suurimaid torme Eestis. Kuigi telgimaterjal pidi vihmakindel olema, andis see uduvihmana kahjuks läbi - otseselt märjaks ei saanud, kuid niiskeks küll. Positiivne oli see, et õmbluskohad olid kindlad, telgi kuju oli arukas ning telk suure tuulega minema ei lennanud.
Trennid:
Trennid toimusid esmaspäeviti.
Trennides kõige vanem ja aktiivsem kohalolija juhtis ehk andis trenni. Trennides õpiti mõõgavõitlust, arendati füüsilist jõudu ja vastupidavust. Samuti harjutasime meeskonnatööd ning selle juhtimist. Läbi trenni saime harjutada ka rollimängu - kui keegi boffermõõgaga pihta sai, pidi selle välja mängima ning tabatud kohast ‘’haavu’’ ühe käega kinni hoidma või kui tabamus läks kätte või jalga, ei tohtinud ta enam seda jäset kasutada (pidi hüppama, lonkama vms)

29-30.septembril toimus meil Välustes projekti lõpulaager koos mängu ja toitlustusega.
Reedel peale kooli läksime bussiga Välustesse Kose-Jaani tallu, kus ootas meid me kokk. Panime enda õmmeldud telgid püsti ning hakkasime kokka aitama - lõikasime kapsast, kurki, tomatit jne. Kui toiduni oli veel veidi aega, hakkasime joonistama orke, et kunagi tulevikus neist oma ajaleht kokku panna. Joonistati orkikoomikseid, karikatuure, popkunsti ja muid.
Peale joonistamist tuli teade, et söök on valmis. Esimeseks õhtusöögiks oli värske salat keedukartuli ja kotlettidega. Joogiks sai juurde piima või talu enda mahla.
Kõht täis - nüüd oli aeg mängima hakata. Soojenduseks mängisime mängukaarte Magic The Gathering’i (MTG). Kui keha ja mõistus olid soojaks mängitud ja õues oli pime, tuli alarm, et alal on haldjast vaenlased, kes tahavad ühte kuju varastada. Noored jooksid mõõkade ja kilpide järele ning hakkasid vaenlast maha küttima. Samal ajal kui kuju valvamine käis ning vaenlase tapeti, käis ka rollimäng, kus orkipealiku haigestumise tõttu, pidid noored oma väljamõeldud vägiteoga üksteist ja pealikku veenma, miks just tema peaks lohet tapma minema.
Kui noored said joostud ja võideldud, oli kell nii palju, et oli aeg magama minna.
Peale äratust oli hommikuvõimlemine, millele järgnes hommikusöök. Hommikul saime söögiks võileibu ja kaerahelbeputru erineva valiku moosidega, kohvi, teed ja piima.
Peale hommikusööki tegime füüsilist larpi trenni ning mängisime veel erinevaid rollimänge (sealhulgas ka Magic the Gathering kaarte). Lõuna oli meil kell 15 ning süüa saime maitsvat ühepajatoitu ning kes soovis, sai veel võileibu endale teha. Peale lõunat tehti veel paar MGT mängu ning siis oli aeg asju pakkida, koristada ja koju minna.
Laager oli õnnestunud - sai mängida erinevaid rollimänge, teha füüsilist trenni ja süüa maitsvat toitu. Noortel oli lõbus ning kõigil oli hea olla. Kokku tuli meid 17 inimest, kellest 3 olid üllatusvaenlased.

Kokkuvõtteks oli projekt suhteliselt raske, sest organiseerides tuli arvestada ja vaadata, et võimalikult palju noori saaksid tulla ja pidi leidma lahendusi konfliktidele ning keerulistele olukordadele. Kuid isegi neid kõiki arvestades, oli meil väga lõbus ning tore. Korraldajaid oli ametlikult 2, kuid tegelikult aitasid ka noored ise - tõid ideid, otsisid olukordadele lahendusi, aitasid materjali osta jne.